De pool van werknemers op het gebied van data-analyse in Nederland, is kleiner dan de vraag van retailers. Innovatietak Nextail van Blokker Holding zoekt daarom ook in het buitenland naar nieuwe collega’s, zegt algemeen directeur Antoine Brouwer in het novembernummer van RetailTrends.
Onder meer in India is een team van onlinedevelopers voor Nextail aan de slag. Het gebrek aan Nederlandse krachten komt doordat er nog nauwelijks relevante opleidingen zijn die aansluiten bij de huidige vraag van retailers rond e-commerce, stelt Brouwer. “Daar komt bij dat e-commerce een heel breed vakgebied is met veel verschillende specialisaties, dat zich ook nog eens heel snel ontwikkelt.”
Hbo-instellingen maken langzaam maar zeker ruimte in hun vakkenpakket vrij voor de vaardigheden die de moderne arbeidsmarkt vraagt, ziet Brouwer. Voor universiteiten is dat volgens hem lastiger, vanwege hun wetenschappelijke curriculum. “Waar moeten ze een professor data-analyse vandaan halen?"
Nextail is in april begonnen met een groot project dat op termijn de voorkant van alle Blokker Holding-webshops moet vervangen. Nog dit jaar krijgt de eerste formule dat nieuwe jasje, zegt Brouwer.
In het novembernummer van RetailTrends gaat ook bol.com in op zijn zoektocht naar geschikt techpersoneel. Daarnaast geeft Ernst Schipper, expert op het gebied van employer branding, zes tips om de aantrekkingskracht op techspecialisten te vergroten. Klik hier voor meer informatie over een abonnement.
Reacties 0