​Toezichthouder legt influencers aan banden

​Toezichthouder legt influencers aan banden

Vloggers mogen geen reclame meer maken voor bedrijven, zonder aan te geven dat ze daarvoor betaald krijgen. “Het moet voor kijkers helder zijn wanneer iets reclame is en wanneer niet”, zegt voorzitter Madeleine de Cok Buning van het Commissariaat voor de Media tegen RTL Nieuws.

Influencers mogen verder geen reclame meer maken voor kinderen tot twaalf jaar. Aan vloggers die zich niet aan de nieuwe regels houden, kan het Commissariaat in de toekomst boetes uitdelen. “De kan sis groot dat er boetes gaan vallen, net als bij traditionele media”, aldus De Cock Buning. Hoe hoog die moeten worden, is nog niet duidelijk. Voor traditionele media is dat maximaal 225 duizend euro.

De toezichthouder wil de regels volgend jaar introduceren. Influencers hebben nu nog vrij spel in Nederland, omdat het Commissariaat alleen toezicht mag houden op televisie en radio. Door aankomende Europese regelgeving wordt dat uitgebreid naar kanalen als YouTube.

Steeds meer retailers nemen influencers als bloggers en vloggers op in hun marketingmix. HEMA richtte zich daarbij dit jaar rond zijn back to school-actie onder meer op kinderen in de basisschoolleeftijd.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!