Black Friday is in Nederland nog niet zo ingeburgerd als in de Verenigde Staten, maar kan hier desondanks een ‘flinke boost’ geven aan de retail. “Het is een nieuw moment dat de detailhandel probeert te claimen”, zegt onderzoeker Gino Thuij van GfK tegen het Algemeen Dagblad.
Black Friday is in de afgelopen twee jaar nadrukkelijk opgepikt door Nederlandse retailers, ziet Thuij. Het evenement kan hier volgens hem nog veel groter worden. “Je kunt het vergelijken met Halloween, dit is net zoiets”, aldus de marktonderzoeker.
Met name grote retailers spelen nu al in op Black Friday, zegt marketeer Laurens Aalbers van Zanox tegen de NOS. Een groot verschil met Amerika is volgens hem dat Nederlandse winkelketens de actie doortrekken tot maandag. In Amerika staat de eerste maandag na Thanksgiving bekend als Cyber Monday, waarbij webwinkels met speciale kortingsacties komen.
Onder meer HEMA, Media Markt, Blokker en Coolcat spelen in ons land in op Black Friday. Online zijn de grote deelnemers onder meer bol.com, Zalando en Wehkamp.
Reacties 0