Mastercard gebruikt kunstmatige intelligentie om online betalen makkelijker te maken. De techniek Decision Intelligence wordt uitgerold naar het wereldwijde netwerk van de betaaldienst.
Decision Intelligence bouwt voort op de bestaande anti-fraudeservices van MasterCard. Via geavanceerde algoritmes leert het systeem van iedere transactie. Op basis daarvan kan over een langere periode normaal en abnormaal shopgedrag van elkaar worden onderscheiden. “Met kunstmatige intelligentie helpen we verkopers en financiële instanties om de goedkeuringspercentages te verhogen en de consumentenervaring te verbeteren”, zegt president of enterprise risk and security Ajay Bhalla van Mastercard.
Onlinebetalingen worden volgens Mastercard nog vaak ten onrechte geweigerd, omdat ze voor vals worden aangezien. De focus van de industrie was tot nu toe sterk gevestigd op het bestrijden van fraude, waardoor de balans zoek is geraakt. Zo ligt de waarde van ten onrechte geweigerde betalingen in de Verenigde Staten dertien keer hoger dan het bedrag dat daadwerkelijk wordt verloren door kaartfraude, stelt onderzoeksbureau Javelin Strategy & Research.
Reacties 0