Howard Schultz neemt in april afscheid als ceo van Starbucks. Hij blijft aan als uitvoerend voorzitter en gaat zich in die rol richten op retailinnovatie en de groei van de premium-divisie van de koffieketen. Dat heeft Starbucks donderdag bekendgemaakt.

Schultz wordt opgevolgd door Kevin Johnson, die momenteel chief operating officer is. Ook is hij al zeven jaar lid van de raad van bestuur van Starbucks.

Schultz nam in 2000 als eens afscheid als ceo van Starbucks, maar keerde vanwege teruglopende omzetten en winsten in 2008 terug. Inmiddels presteert de retailer weer constant beter dan de retailmarkt, stelt Schultz. “Het beste bewijs van het succes van onze strategie is dat we kwartaal na kwartaal recordcijfers noteren, zowel in omzet, vergelijkbare verkopen en winstgroei.” Ook de nieuwste winkels van Starbucks laten volgens hem wereldwijd recordcijfers zien.

De Amerikaanse retailmarkt was volgens de scheidend ceo ‘overbewinkeld’. “Om te overleven – laat staan succes te hebben – moeten stenen winkels zich ontwikkelen tot relevante consumentenbestemmingen.” Dat is ook de reden dat Starbucks het premium merk Reserve heeft ontwikkeld, stelt Schultz. De branderij in Seattle die twee jaar terug opende geldt daarbij als visitekaartje. “Bestuurders van grote internationale retailers als Apple, Nike en Zara hebben mij gezegd dat de Seattle Roastery de beste winkelervaring biedt die ze ooit zijn tegengekomen.”

Schultz gaat zich nu verder richten op het uitbreiden van het duurdere merk. Zo worden wereldwijd nog minstens twintig branderijen geopend, evenals meer dan duizend Reserve-winkels. Verder wordt volgens The New York Times gespeculeerd dat Schultz in de toekomst een gooi wil doen naar het Witte Huis.