Nederlandse speelgoedwinkels boekten in 2015 bijna 35 procent minder omzet dan in 2008. Sinds dat topjaar is de omzet ieder jaar gedaald, blijkt uit cijfers van het CBS.
Ook in de eerste negen maanden van dit jaar nam de omzet van speelgoedzaken met twee procent af ten opzichte van een jaar eerder. Bovendien is het aantal winkels teruggelopen van 1375 begin 2008 tot elfhonderd begin dit jaar, een daling van zo’n twintig procent. In Utrecht verdwenen relatief de meeste speelgoedwinkels, terwijl er alleen in Overijssel een paar bij kwamen.
De dalende trend in de speelgoedbranche komt deels door de crisis en online concurrentie, maar ook doordat er steeds minder kinderen zijn. Tussen 2008 en 2016 daalde het aantal kinderen tot twaalf jaar met zes procent, zegt hoofdeconoom Peter Hein van Mulligen van het CBS tegen het ANP. Ook de toegenomen populariteit van spelcomputers, die ook bij elektronicazaken worden verkocht, is volgens hem een mogelijke oorzaak.
Speelgoedketen Top 1 Toys liet dit jaar juist weten in te zetten op flinke groei, van een kleine honderd naar 160 vestigingen. Intertoys zet met een nieuwe merkstrategie in op meer beleving in de winkels.
Reacties 0