Starbucks wil de komende vijf jaar doorgroeien naar een totaal van 37 duizend winkels. Tot 2021 moeten er daarvoor twaalfduizend vestigingen bijkomen, zo heeft de koffieketen laten weten bij de presentatie van zijn vijfjarenplan.
De meeste nieuwe winkels komen in China, waar vijfduizend openingen gepland staan. Nu zijn daar nog zo’n 2500 filialen gevestigd. De Amerikaanse retailer verwacht dat de Chinese markt zijn thuisland op den duur passeert als belangrijkste markt.
Starbucks ziet verder een grote rol weggelegd voor zijn premiumkoffie. Er moeten wereldwijd meer dan duizend zogenoemde Reserve-winkels geopend worden. Ook komen er standalone winkels van de Italiaanse bakkerij Princi. De eerste filialen worden eind 2017 en begin 2018 geopend in Seattle, New York en Chicago.
Princi krijgt ook een plek in de Reserve-winkels, zo liet scheidend ceo Howard Schultz onlangs al weten. Schultz gaat zich toeleggen op de ‘premiumisatie’ van het merk, wat hij de ‘next wave of retail innovation’ noemt. Lees op RetailWatching meer over zijn plannen met Reserve en de Starbucks Roastery.
Reacties 0