Space10 zoekt geen oplossing voor IKEA’s huidige businessbehoeften en ontwerpt geen catchy innovatieve producten. Dat vertelt communicatiedirecteur Simon Caspersen van het innovatielab in Kopenhagen in het decembernummer van RetailTrends. “De oplossingen die we vinden moeten dicht genoeg bij IKEA liggen qua relevantie, maar er ver genoeg van af staan zodat ze geen onderdeel zijn van het huidige businessmodel.”
Het draait volgens Caspersen bij Space10 om het verkennen van nieuwe richtingen en klaar te zijn om verandering te brengen. “We moeten blijven rebelleren. IKEA blijven uitdagen. De dag dat we dat niet meer doen, hebben ze ons niet meer nodig.”
In het innovatielab wordt onder meer gekeken hoe er water bespaard kan worden en wat de toekomst van voeding is. Hoewel Space10 geen commerciële omgeving is, is het vinden van een businesscase het uiteindelijke doel. De oplossingen moeten niet alleen financieel rendabel zijn, ‘maar de wereld ook een beetje in de juiste richting duwen’.
Het is volgens Caspersen niet logisch om een innovatielab in Nederland – ‘één van de meest verwende samenlevingen ter wereld’ – te openen. Hij ziet grotere uitdagingen in landen als China en India of in Afrika. “Ik kan me voorstellen dat we op basis van concrete probleemstellingen internationaal gaan”, stelt hij. Lees in het decembernummer van RetailTrends meer over de werkwijze van het innovatielab van IKEA. Klik hier voor meer informatie over een abonnement op RetailTrends.
Reacties 0