Brancheorganisaties KVGO en MailDB dagen Amsterdam voor de rechter om de ja/ja-sticker tegen te houden. De reclamebranche voelt zich gepasseerd bij de invoering daarvan.
De gemeenteraad van Amsterdam stemde in april in met de invoering van de ja/ja-sticker. De gemeente wil hiermee niet wachten totdat de rechter een uitspraak heeft gedaan over de rechtmatigheid hiervan, stellen de brancheorganisaties. De ja/ja-sticker wordt naar verwachting op 1 juni volgend jaar ingevoerd.
De sticker leidt tot grote schade voor retailers in de hoofdstad, die volgens de organisaties 67 procent van hun klanten via folders bereiken. Ook zet de branche vraagtekens bij de milieuvoordelen van de sticker. Bovendien is de behoefte aan consumentenbescherming volgens hen niet bewezen. “Uiteindelijk is straks de consument de dupe, want zoals het er nu voorstaat wordt een geordend systeem omver getrokken”, zegt voorzitter Stephan van den Eijnden van MailDB.
Folderverspreiders vrezen verder dat het plan navolging zal vinden in andere steden. In onder meer Utrecht, Den Haag en Rotterdam wordt ook over de sticker gesproken. Het besluit van Amsterdam om automatische reclamepost te laten verdwijnen, stuitte eerder al op verzet van MKB-Nederland. Veertig procent van de Amsterdammers laat zijn boodschappenlijstje bepalen door folders en het mkb is voor dertig procent van de omzet afhankelijk van folders, aldus de organisatie.
Reacties 0