Nijmegen wacht met het invoeren van een ja/ja-sticker voor folderreclame totdat Amsterdam het experiment heeft geëvalueerd. “We besparen kosten als we eerst bekijken hoe het daar gaat”, zegt wethouder Harriet Tiemens tegen De Gelderlander.
Tiemens verwacht dat de reclamebranche naar de rechter stapt als Nijmegen de ja/ja-sticker invoert, net zoals in Amsterdam gebeurde. Ook Den Haag en Utrecht wachten volgens de wethouder op resultaten uit de hoofdstad. Raadslid Giselle Schellekens pleitte voor een snelle invoering van de sticker. Daarmee kan volgens haar voor één miljoen kilo drukwerk worden bespaard.
In Amsterdam wordt de sticker naar verwachting op 1 juni 2017 ingevoerd, waarna in 2018 een evaluatie volgt. De sticker leidt volgens brancheorganisaties KVGO en MailDB tot grote schade voor retailers, die twee derde van hun klanten via folders zouden bereiken. Ook zet de branche vraagtekens bij de milieuvoordelen van het verdwijnen van automatische reclamepost.
Reacties 0