Camping- en outdoorketen Vrijbuiter heeft in zijn winkel in Zaandam een ‘2.0-concept’ gelanceerd. “We moesten van ver komen, want de formule was sterk verouderd”, zegt ceo Steven de Raat op RetailWatching.
In het nieuwe winkelconcept heeft Vrijbuiter volgens De Raat ‘een groter schoenenassortiment dan wie dan ook’ in de branche. Daarnaast is er onder meer een nieuwe kinderafdeling, een horecagelegenheid en is de routing aangepast. “Die is bijna gedwongen, maar kan wel op een vrijblijvende manier gelopen worden”, aldus De Raat.
De formule is verouderd doordat de focus voorheen lag op groei in het aantal vestigingen, zegt De Raat. Nadat alle winkels zijn omgebouwd naar het nieuwe concept, wat de ceo binnen drie jaar voor elkaar wil hebben, kijkt hij weer naar uitbreiding. “Met zes à zeven winkels kunnen we goed uit de voeten.” Momenteel heeft Vrijbuiter vestigingen in Roden, Gouda, Zaandam en Roermond.
De vernieuwingen worden voor een belangrijk deel gefinancierd door Navitas, het investeringsvehikel van de familie Zeeman en aandeelhouder van Vrijbuiter. De outdoorketen schreef de afgelopen jaren rode cijfers, maar bracht het verlies tussen 2013 en 2015 al sterk terug. Dit jaar maakt de retailer weer winst, zegt De Raat. “Daarom zijn we nu toe aan de volgende stap.”
Op RetailWatching gaat De Raat uitgebreid in op de problemen waar Vrijbuiter tegenaan liep en hoe het die nu aanpakt.
Reacties 0