Jumbo heeft de consumentenomzet vorig jaar met 428 miljoen euro zien toenemen tot bijna 6,7 miljard. Dat is een groei van zeven procent en gecorrigeerd voor de extra omzetweek van 2015 zelfs negen procent. Dat heeft het Veghelse supermarktconcern maandag bekendgemaakt.
Jumbo heeft het marktaandeel vorig jaar vergroot tot zo’n negentien procent. Het concern was in 2014 nog goed voor zo’n twintig procent, maar zag het aandeel in het ‘krimpjaar’ 2015 terugzakken tot 18,5 procent.
De groei is volgens Jumbo voor een groot deel te danken aan bestaande winkels. De autonome groei over 2016 komt uit op vier procent, waar het marktgemiddelde volgens GfK op zo’n 2,5 procent ligt. Ook de online activiteiten droegen bij aan de groei; de retailer opent deze maand zijn driehonderdste pick-up point.
Jumbo verwacht dit jaar één nieuwe Foodmarkt te openen, evenals vijftien nieuwe Jumbo-winkels. Daarnaast gaat de supermarktketen in de loop van 2017 kleinere gemakswinkels openen in binnenstedelijke gebieden, waarin elementen van Jumbo en La Place worden gecombineerd. Ook gaat Jumbo de ruim honderd locaties vanwaar wordt thuisbezorgd minimaal verdubbelen.
De retailer laat verder weten eind dit jaar een nieuw geautomatiseerd distributiecentrum voor medium- en slowmove artikelen te openen in Nieuwegein. Bij oplevering in 2020 worden de logistieke activiteiten in Elst overgeheveld naar het nieuwe pand, dat met het oog op de verdere groei van het aantal vestigingen en online winkelmogelijkheden wordt gebouwd.
Reacties 0