Nederlandse supermarkten hebben in december een omzetgroei van 3,3 procent geboekt. Bovendien werd er een nieuwe kerstpiek gerealiseerd, meldt onderzoeksbureau GfK.
De gemiddelde weekomzet in de laatste twee weken van december lag op 751 miljoen euro, een groei van 2,6 procent ten opzichte van een jaar eerder. Bovendien werd in de week voor Kerst de hoogste omzet ooit gemeten: 879 miljoen euro. De omzet in de week erop viel met 624 miljoen euro wat tegen.
Over het gehele jaar komt de omzet uit op 34,49 miljard euro, wat een groei van 2,5 procent betekent ten opzichte van 2015. De omzet per kassabon groeide met 1,3 procent naar 22,53 euro, terwijl het aantal uitgegeven kassabonnen met 1,2 procent toenam.
Voor 2017 verwacht GfK opnieuw een omzetgroei van 2,5 procent. Het aantal kassabonnen groeit naar verwachting met een procent en de omzet per kassabon met anderhalf procent.
Reacties 0