Consumenten die geboren zijn tussen 1966 en 1981 zijn wereldwijd het actiefst met online shoppen. Deze generatie X kocht vorig jaar liefst twintig procent meer producten dan de jongere millennials. Dat concludeert KPMG uit onderzoek onder ruim achttienduizend consumenten in vijftig landen.
De ‘tech-savvy’ millennials, van wie in het algemeen wordt aangenomen dat zij het grootste aandeel in online shoppen hebben, winkelen even vaak online als de babyboomers. Die laatste groep, geboren tussen 1946 en 1965, geeft van de drie generaties het meeste geld uit op het web. Babyboomers waren vorig jaar goed voor 203 dollar per aankoop, gevolgd door generatie X met 190 dollar en millennials met 173 dollar.
De hoge positie van babyboomers komt volgens partner Jan-Paul van Term vooral doordat zij relatief dure producten aanschaffen, zoals huishoudelijke producten en wijn. “Toch zullen millennials een steeds groter aandeel in e-commerce krijgen”, stelt hij. Zo vormen ze over een paar jaar de grootste populatie in Noord-Amerika.
Hij wijst er verder op dat vooral millennials hun smartphone gebruiken om in de fysieke winkel producten te beoordelen. In totaal doet twee op de drie consumenten dat. Verder geeft zeventien procent van de consumenten de voorkeur om online bestellingen te plaatsen via de smartphone. De desktop of laptop blijft met bijna zestig procent het populairst.
Reacties 0