De online verkoop van bloemen en planten staat op dit moment nog in de kinderschoenen. Vooral jongeren en mannen zullen dit kanaal echter laten groeien, verwacht veilingbedrijf Royal FloraHolland.
Mannen kopen vaker bloemen of planten via internet dan vrouwen, concluderen marktonderzoekers in de consumententracker van Royal FloraHolland. Waar drie procent van de vrouwen ze online aanschaft, ligt dat percentage bij mannen op tien procent. Mannen doen ook vaker een aankoop telefonisch dan vrouwen (vier om één procent). Een verklaring kan volgens het bedrijf zijn dat mannen eerder voor het gemak van kopen op afstand kiezen, terwijl vrouwen meer plezier beleven aan het fysiek kopen van bloemen en planten.
Uit de consumententracker blijkt verder dat jongeren voorop lopen in de online aanschaf van bloemen en planten. Negentien procent van de leeftijdsgroep achttien tot 29 jaar koopt die online, tegenover 11 procent van de dertigers en drie procent van de veertigers.
De voorkeur voor een verkoopkanaal hangt volgens de marktonderzoekers af van de reden van de aanschaf. Persoonlijke cadeaus of bloemen en planten voor eigen gebruik wordt negen op de tien keer in de winkel gekocht. De aanschaf van rouwbloemen gaat juist in 24 procent van de gevallen via het web.
Reacties 0