De omzet van Nederlandse supermarkten is in januari met 1,9 procent gestegen ten opzichte van een jaar geleden. Het aantal bezoeken is juist met 2,6 procent gedaald, blijkt uit cijfers van GfK.
Het lagere aantal supermarktbezoeken komt mogelijk door het koudere weer, dat tot meer one-stop shopping heeft geleid, vermoedt GfK. Ook de hogere versprijzen, met name voor groenten en melk, spelen mogelijk een rol. De supermarktomzet kwam vorige maand uit op 2,66 miljard euro.
De zondagomzet van supers is in 2016 met twaalf procent gegroeid, meldt GfK verder. Bijna zeven op de tien huishoudens doen inmiddels boodschappen op zondag, gemiddeld 9,3 keer per jaar. De groei ligt wel lager dan in voorgaande jaren. Het omzetaandeel van de zondag is in de drie grootste steden 7,1 procent, terwijl dat in het noorden van het land nog maar 2.8 procent is. Wel is in alle regio’s een stijgende lijn te zien.
Reacties 0