Het middensegment in de foodbranche wordt een vechtmarkt waarin niet iedereen het gaat redden. “Het zou met niet verbazen als er grote namen gaan verdwijnen”, zegt directeur Jan-Willem Grievink van FoodService Instituut Nederland in het februarinummer van RetailTrends.
Welke formules eventueel zouden kunnen verdwijnen, zegt hij niet. Alleen voor de allergrootste partijen in de markt, zoals Albert Heijn en McDonald’s, voorziet Grievink weinig problemen. “Dat soort partijen gaat een nieuwe standaard zetten voor het midden.” Voor wie niet tot die kleine groep giganten behoort, is ontsnappen aan het midden volgens de FSIN-directeur het devies. Veel supermarktformules hebben volgens hem tot nu toe nog kunnen overleven, dankzij de inkoopkracht van Superunie. “Daardoor kunnen ze een vuist maken.”
Het marktaandeel van ‘mainstream’ foodspelers slinkt de komende tien jaar van 72 naar 46 procent, verwacht FSIN. Het leeuwendeel van de supermarkten en de klassieke speciaalzaken wordt onder die groep geschaard. Zij worden volgens Grievink bedreigd door de opkomst van onlinespelers, gemaksformules, lifestyleconcepten en discounters. “Alle vier vreten af van het midden.”
In het februarinummer van RetailTrends wordt dieper ingegaan op de bedreigingen voor de traditionele spelers in foodretail. Daarbij komen ‘aanvallers’ als SLA en foodora aan bod, maar ook de manier waarop ketens als Plus en Dirk zich daartegen wapenen. Klik hier voor meer informatie over een abonnement.
Reacties 0