​‘Bruna heeft geen eigen gezicht’

​‘Bruna heeft geen eigen gezicht’

Hoewel het over het algemeen steeds beter gaat met Nederlandse boekhandels, kan Bruna daar niet van profiteren. “Bruna kiest geen specialisme en dat is voor de consument niet duidelijk”, zegt directeur Michael van Everdingen van de Koninklijke Boekverkopersbond in de Volkskrant.

Het ontbreekt Bruna aan een eigen gezicht, stelt Van Everdingen. Winkels die duidelijk inzetten op één aspect, zoals gespecialiseerde boekwinkels, doen het volgens hem juist goed. Bovendien zouden de winkels op verkeerde plekken zitten, in tegenstelling tot een concurrent als AKO die vooral op stations en luchthavens zit.

Uit het deze week gepubliceerde jaarverslag over 2015 bleek dat aandeelhouders PostNL en ING hebben moeten bijspringen met extra leningen. Bruna lijdt sinds 2014 verlies en kampt sinds eind vorig jaar met een negatief eigen vermogen. Vakbond CNV maakt zich zorgen om de situatie bij de boekwinkelketen. “Ik dacht dat we de grootste klappen nu wel gehad hadden bij boekverkopers”, zei bestuurder Martijn den Heijer.

Door de noodkredieten kan Bruna in ieder geval tot april volgend jaar aan zijn verplichtingen voldoen. De problemen bij de retailer zijn het gevolg van tegenvallende consumentenbestedingen, investeringen in online die nog weinig opleveren en de herziene voorwaarden voor franchisenemers.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!