Yoox Net-a-Porter werkt aan een technologie die het mogelijk maakt om producten direct via WhatsApp aan te schaffen. De online luxeretailer mikt op de vermogende klanten, die nu al gebruik kunnen maken van personal shoppers via een sms-dienst. Yoox Net-a-Porter is tevens van plan om deze sms-dienst in zijn mobiele app te integreren, laat ceo Federico Marchetti weten tegenover Bloomberg.
Door direct via WhatsApp te verkopen, probeert het fusiebedrijf een voorsprong te nemen op concurrenten als Farfetch en de eigen webshops van luxemerken. Vooralsnog zijn er in de modeindustrie weinig andere initiatieven om direct via de berichtendienst te verkopen.
In China is de app WeChat populair, waarmee gebruikers rechtstreeks bij merken kunnen kopen. Veel van de zevenhonderd miljoen gebruikers hebben hun bankgegevens aan de dienst gekoppeld. Hoewel 92 procent van de wereldwijde luxemerken WeChat inzetten voor marketing, verkoopt maar een klein deel volgens onderzoeksbureau L2 de app ook voor directe verkoop.
Marchetti vertelt niet hoe hij de directe verkoop via WhatsApp wil realiseren. Wel laat hij weten dat de technologie nog wordt getest en dat er nog geen lanceringsdatum bekend is.
Reacties 0