Action koopt steeds meer A-merkproducten rechtstreeks in bij de fabrikanten. “Fabrikanten van A-merken kunnen niet meer om ons heen en willen daarom steeds intensiever met ons samenwerken”, stelt ceo Sander van der Laan in Het Financieele Dagblad.
A-merken ontwikkelen volgens Van der Laan een deel van hun assortiment specifiek voor Action. De prijzen liggen lager dan bij andere retailers, omdat Action alleen ‘per volle vrachtwagen inkoopt’. Daardoor is het transport simpeler en goedkoper, zegt hij in het Algemeen Dagblad. “En we beloven niet dat een product er altijd is, zoals supermarkten.”
A-merken zijn volgens Van der Laan niet bang voor afbreuk aan hun merk, als het product bij Action goedkoper in de schappen ligt. “Het doet afbreuk aan je merk als je niet bij een formule ligt waar driekwart van de Nederlanders komt.”
De winkelketen is zelf niet bang dat het imago als prijsvechter lijdt onder het groeiende aanbod aan A-merken. Van der Laan spreekt juist van een tegenovergesteld effect, omdat deze producten laten zien dat Action heel goedkoop is. “Iedereen kan de prijzen gemakkelijk vergelijken”, aldus de topman.
Action maakte woensdag bekend dat zijn omzet vorig jaar met 34 procent is toegenomen tot 2,68 miljard euro. Er werden 197 nieuwe winkels geopend, een aantal dat de discounter dit jaar wil overtreffen.
Reacties 0