​‘Horeca fleurt winkelstraat verder op’

Horeca houdt een winkelgebied levendig en beïnvloedt de individuele omzet van retailers positief. ‘Een groot aandeel van de horeca sluit ook aan op de wens van de consument’, schrijft ABN Amro in een donderdag gepubliceerde sectorprognose.

Horecagelegenheden vestigen zich soms in leegstaande winkelpanden, waardoor de winkelleegstand vorig jaar terugliep. Er zijn steeds meer lunchrooms, restaurants, ijssalons, pannenkoekenhuizen en fastfoodzaken en zij breiden hun aanwezigheid naar verwachting van ABN Amro dit jaar verder uit.

Bron: Locatus, bewerking ABN Amro

Het bewust aansturen op het invullen van leegstaande panden met horeca is verstandig, stelt de bank. Mengvormen tussen retail en horeca blijven daarbij in opkomst. ‘In sommige winkelgebieden is al een overvloed aan horeca, maar op veel plekken is hier een wereld te winnen’, klinkt het.

De opkomst van horecagelegenheden in winkelgebieden is een positieve ontwikkeling, schrijft de bank verder. ‘Niet in de laatste plaats omdat wij denken dat de horeca in 2017 en 2018 veel sneller groeit dan de retailsector.’ De retailbranche mag dit jaar uitgaan van een groei van anderhalf procent in verkoopvolume. Volgend jaar valt dat percentage iets terug tot 1,3 procent. Toch biedt dat de sector volgens de bank houvast, ‘omdat extra omzet voor veel retailers direct bijdraagt aan de absolute winstgevendheid’.

Het tempo van de groei is ‘kalm’ vanwege de bestaande uitdagingen. Zo zijn er minder passanten in de winkelstraat en is er sprake van vergrijzing, waarbij ouderen relatief weinig aan non-food besteden. Ook is de concurrentie fors, zodat de winstmarges volgens de bank vorig jaar iets daalden.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

RetailTrends


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!