Tony’s Chocolonely wil de laatste kolencentrale van Nuon ombouwen tot een chocoladefabriek. De Amsterdamse chocolademaker wil net als stroomleverancier Vandebron en de gemeente Amsterdam een miljoen euro op tafel leggen voor de Hemwegcentrale.
Nuon wil de kolencentrale graag sluiten, maar wil compensatie vanuit de overheid om de centrale te ontmantelen en voor de tweehonderd mensen die er werken. Als die er niet komt, verkoopt Nuon het pand aan een ander energiebedrijf dat er tot 2034 kan blijven zitten. Vandebron, de gemeente Amsterdam en dus ook Tony’s Chocolonely willen dat voorkomen.
Tony’s Chocolonely liet vorig jaar in RetailTrends al weten ‘een soort Heineken Experience’ te willen creëren waar mensen het verhaal van de cacaoketen en Tony’s Chocolonely ervaren en zien hoe chocolade wordt gemaakt. De financiering voor het plan is zo goed als rond, stelt chief chocolate officer Henk Jan Beltman. Het vinden van een geschikte locatie is uitdagender. “Ik zou graag een nieuwe invulling geven aan een bestaand Amsterdams gebouw, maar er zijn niet zo veel gebouwen beschikbaar waar deze fabriek in zou passen.”
Als er eenmaal groen licht is, dan kan de fabriek er volgens Beltman in twee jaar tijd staan. Er moeten zo’n 25 miljoen repen per jaar gemaakt worden en er moet een achtbaan komen. Hij mikt op jaarlijks vijfhonderdduizend bezoekers. “Het is een fantastische manier om buitenlande toeristen te trekken. Nederland kent Tony’s ondertussen wel, maar in het buitenland niet. En ‘I want to see that chocolate factory with the rollercoaster’ gaat nu eenmaal gemakkelijker dan campagnes opzetten voor tig verschillende landen.”
Changemakers in Retail op 9 mei in Utrecht
Tony's Chocolonely wil samen op weg naar 100% slaafvrije chocolade. En is 100% verantwoordelijk voor de eigen impact. Maar hoe meten ze hun impact? Tony's first lady of chocolate Eva Gouwens neemt u op het event Changemakers in Retail mee naar de cacaoplantages in West-Afrika en vertelt samen met de impactmeters van Avance hoe gestuurd wordt op concrete resultaten. www.changemakersinretail.nl
Reacties 0