Hudson’s Bay heeft zijn omzet vorig jaar met ruim dertig procent opgevoerd tot 14,5 miljard Canadese dollar. Tegelijkertijd leed de warenhuisketen een verlies van 516 miljoen dollar.
Het verlies in het vierde kwartaal was met 152 miljoen dollar het hoogst. De aangepaste ebitda daalde van 781 naar 636 miljard dollar. Hudson’s Bay boekte in 2015 nog 387 miljoen dollar winst. Door recent aangekondigde maatregelen op het gebied van efficiëntie verwacht de retailer een kostenbesparing van 75 miljoen euro op jaarbasis te realiseren. Het Canadese concern verwacht dit jaar in totaal 450 tot 550 miljoen dollar te investeren, zo’n 150 miljoen minder dan afgelopen jaar. De focus ligt dit jaar op de groei in Europa.
Hudson’s Bay heeft in 2016 ‘belangrijke stappen’ genomen op weg naar het marktleiderschap, zegt bestuursvoorzitter Richard Baker in een toelichting op de jaarcijfers. De warenhuisketen heeft volgens hem de organische groei van zijn bestaande winkelbestand voortgezet en de investeringen in online opgevoerd.
Hudson’s Bay opent dit jaar zijn eerste tien warenhuizen in Nederland. In totaal wil de retailer zo'n twintig winkels in ons land openen.
Reacties 0