De supermarktbranche mag dit jaar opnieuw een recordomzet in de week voor Pasen verwachten. Brancheorganisatie CBL denkt dat er voor achthonderd miljoen euro wordt verkocht.
De paasomzet van Nederlandse supermarkten bedroeg vorig jaar 780 miljoen euro, wat al een stijging van zo’n anderhalf procent ten opzichte van 2015 betekende. In een normale week boeken supermarkten zo’n 670 miljoen euro omzet.
De maaltijden zijn tijdens Pasen inmiddels vergelijkbaar met die van de kerstdagen, stelt het CBL. Consumenten beperken zich niet langer tot het traditionele paasontbijt of -brunch, maar pakken ook tijdens het diner uit. Zo is net als met Kerst gourmetten populair.
De paasomzet is de afgelopen jaren volgens algemeen directeur René Roorda steeds belangrijker geworden voor de supermarkt- en foodservicebranche. Er worden steeds meer luxe producten onder eigen merk verkocht, stelt hij. Bovendien openen supermarkten in steeds meer gemeenten hun deuren tijdens de paasdagen.
Reacties 0