​‘Small data goed startpunt van onderzoek’

Data-analisten zijn vaak ten onrechte bang om aan small data-onderzoek te beginnen. “Met kleine datasets moet je je actiever opstellen en kom je veel onverwachtere resultaten tegen”, zegt statisticus Rens van de Schoot van Universiteit Utrecht in het aprilnummer van RetailTrends.

Een beperkte dataset kan volgens Van der Schoot ‘een uniek pareltje’ blijken, dat inzichten geeft die je op geen enkele andere manier bereikt. Wel benadrukt hij dat small data-onderzoek vooral een startpunt is voor verder onderzoek. Grote conclusies trekken uit dergelijk onderzoek is volgens Van der Schoot risicovol, hoewel het wel nuttig kan zijn om de resultaten uit verschillende kleinere onderzoeken te combineren. “Maar dan moeten het wel allemaal pareltjes zijn.”

Als de hoeveelheid empirische data klein is, kan het volgens de statisticus lonen om deze aan te vullen met de kennis van een wetenschapper of de ceo van het bedrijf. Als voorbeeld noemt hij de verwachte omzetgroei van een organisatie, waarbij experts een bepaalde bandbreedte noemen. “Dan kun je bepaalde resultaten wegsnijden en gerichter onderzoeken.”

In het aprilnummer van RetailTrends wordt onder meer ingegaan op hoe IKEA, Lowes Foods en Lego small data inzetten. Ook wordt een stappenplan gegeven hoe aan de slag te gaan met kleine datasets. Klik hier voor meer informatie over een abonnement.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

RetailTrends


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!