Casa heeft te maken met een dalende omzet en lijdt al twee jaar een verlies van ‘enkele miljoenen’. De Belgische winkelketen, eigendom van de familie Blokker, wil jongere klanten trekken om het tij te keren, zegt ceo Giane Van Landuyt tegen De Tijd.
De omzet van Casa is de afgelopen tien jaar met een kwart gedaald en bedraagt nu driehonderd miljoen euro. Een van de problemen is dat de gemiddelde leeftijd van de klanten te hoog is, zegt Van Landuyt. “Dat willen we aanpakken door minder reclame te maken op radio en meer op Facebook, Pinterest en Instagram.” Ook is Casa sinds deze maand actief met een eigen webshop.
Ook de winkels gaan op de schop, zegt Van Landuyt. “De collecties worden opgefrist en de winkels worden logischer ingericht.” Dit jaar moeten vijftien Belgische en zeventien Franse winkels worden gerenoveerd. Casa heeft geen plannen om zich terug te trekken uit een van de acht landen waar het actief is, zegt de ceo. “We geloven in het potentieel van elk land.”
Casa maakte begin dit jaar al bekend vijftig banen te schrappen als gevolg van een verhuizing van de logistieke activiteiten. De retailer investeert 34 miljoen euro in het nieuwe magazijn in Olen, waardoor volgens Van Landuyt ‘efficiënter en goedkoper’ gewerkt kan worden.
Casa telt ruim vijfhonderd winkels verspreid over acht landen. De formule valt sinds vorig jaar niet meer onder Blokker Holding, maar staat via een stichting onder directe controle van de familie Blokker.
Pasca l 5 mrt, 18:19