Nederlandse consumenten doen dit jaar meer boodschappen over de grens dan een jaar eerder. Vloeide vorig jaar 2,59 procent weg naar Duitsland en België, dit jaar is de omzet van dagelijkse boodschappen in het grensgebied toegenomen naar 2,7 procent. Dat blijkt uit cijfers van marktonderzoeker GfK.
Vooral een ritje naar de supermarkt in Duitsland is populair. Van elke euro omzet aan dagelijkse boodschappen die huishoudens in het grensgebied bij Duitsland uitgegeven, gaat 4,07 procent de grens over. Vorig jaar was dat in dezelfde periode nog 3,86 procent.
Bijna drie op de tien huishoudens die in het grensgebied wonen, hebben het afgelopen jaar levensmiddelen in het buitenland gekocht. Gemiddeld doen ze dat tien keer per jaar, waarbij ze per bezoek 33,97 euro besteden. Drogisterijartikelen en alcohol vinden gretig aftrek over de grens. In vergelijking met een jaar eerder worden ook persoonlijke verzorging, sanitaire producten en frisdranken vaker in het buitenland gekocht.
GfK laat verder weten dat de supermarktomzet in ons land in april uitkwam op 2,74 miljard euro. Dat is 4,4 procent meer dan een jaar eerder. Per kassabon werd negen procent meer afgerekend. De groei wordt mede veroorzaakt doordat Pasen dit jaar in april viel en vorig jaar in maart. Over de eerste vier maanden staat de branche 1,7 procent in de plus.
Reacties 0