Fairtrade in tien jaar tijd drie keer zo populair

Fairtrade in tien jaar tijd drie keer zo populair

Het aantal huishoudens dat fairtradeproducten koopt is in tien jaar tijd bijna verdrievoudigd. Waar in 2007 nog 24 procent van de huishoudens een of meerdere fairtradeproducten kocht, was dat vorig jaar 69 procent. Dat blijkt uit onderzoek van GfK.

5,3 miljoen huishoudens behoren inmiddels tot de fairtradekopers. In 2016 werd voor het eerst de grens van twee miljoen huishoudens in een maand doorbroken. Gedurende de najaarseditie van de Fairtrade Week kocht ruim 2,1 miljoen huishoudens een eerlijk product.

Snel groeiende categorieën zijn seizoenschocolade (67 procent), rijst (dertig procent) en ‘culinary’, waaronder kokosmelk en curries (zeven procent). Kokosmelk en de groene curry van Fair Trade Original zijn inmiddels de meest verkochte producten in hun segment.

Boerencoöperaties en plantages ontvingen vorig jaar als gevolg van de groei een premie van 7,8 miljoen euro, dertien procent meer dan in 2015.

Reacties

Laatste nieuws









RetailTrends