Meer dan twintig kledingbedrijven beloven zich hard te maken voor de transitie naar een circulair modesysteem. Onder meer de Nederlandse merken Suitsupply en Mud Jeans bevinden zich onder de ondertekenaars van de ‘call to action’ van Global Fashion Agenda.

Global Fashion Agenda, organisator van de Copenhagen Fashion Summit die vorige week plaatsvond, doet een beroep op modemerken- en retailers om vaart te maken met een circulaire strategie. “Het huidige lineaire verdienmodel, waarbij te veel kleren op vuilnisbelten en in verbrandingsovens terechtkomen, is simpelweg niet duurzaam”, zegt ceo Eva Kruse. Omdat er volgens haar 63 procent meer mode wordt geproduceerd in 2030, moet er haast worden gemaakt met modellen waarbij materialen opnieuw gebruikt worden.

Behalve Suitsupply en Mud Jeans hebben ook grote kledingbedrijven als Adidas, H&M en Inditex de call of action inmiddels ondertekend. Daarmee scharen ze zich achter de vier actiepunten van Global Fashion Agenda richting 2020. Zo beloven ze in hun ontwerpstrategie rekening te houden met de herbruikbaarheid van kleding, gaan ze meer gebruikte kleding inzamelen en meer gebruikte kledingstukken verkopen. Het laatste punt is het verhogen van het aandeel kledingstukken dat is gemaakt van gerecyclede textielvezels.