Tien Nederlandse en Belgische modemerken- en distributeurs bundelen hun krachten voor betere inzet van RFID in de branche. Onder meer G-Star Raw, Wolkyshop en Giks Mode werken samen in een expertgroep.
Het doel van de ‘Expertgroep RFID in Fashion in de Benelux’ is om ervaringen uit te wisselen, drempels voor RFID-implementatie te verlagen en de opgebouwde kennis te delen met de hele markt. Zo zijn de marktspelers beter op elkaar afgestemd en wordt de invoering van RFID goedkoper, stelt initiatiefnemer GS1.
De interesse voor RFID in de modebranche neemt toe, zegt co-voorzitter Frank Huele van de expertgroep tegen Logistiek.nl. Veel bedrijven stuiten volgens hem op technische, organisatorische en operationele problemen, terwijl zij wel overtuigd zijn van de voordelen. “Dat geld onder meer voor bedrijven die hun webshop naar hun fysieke winkels willen brengen.”
Als RFID breed wordt ingezet, leidt dat volgens de initiatiefnemers tot revolutionaire veranderingen in de logistieke keten. Zo zou de accuratesse van de orderpicking- en verzending met tachtig procent toenemen en komen fouten in de verzending nauwelijks meer voor. Bijkomende voordelen zijn volgens hen goedkoper voorraadbeheer en minder retourzendingen.
Reacties 0