Action maakt het voor mensen met een kleine beurs mogelijk om toch een beetje welvaart te beleven. Dat zegt ceo Sander van der Laan in een interview met Elsevier.
Van der Laan kan zich niet vinden in de kritiek dat de winkelketen met zijn lage prijzen mensen aanzet tot het kopen van producten die ze niet nodig hebben. “Je zou ook kunnen zeggen: Action verkoopt producten die mensen willen hebben.” Hij wijst er daarbij op dat vroeger ieder jaar dezelfde kerstversiering werd opgehangen. “Nu willen mensen elk jaar wat anders”, aldus de topman.
Van der Laan volgt de formule naar eigen zeggen sinds 2004, toen hij nog bij Ahold werkte. Hij wist toen al dat het een heel succesvol bedrijf was. “Ik leerde toen al dat het heel lastig is om met Action te concurreren. Wat wij doen, is uniek.”
Action is inmiddels uitgegroeid tot een ‘pan-Europese speler’, stelt Van der Laan. In alle negenhonderd winkels ligt hetzelfde assortiment. De zeventien inkopers van het bedrijf hebben volgens hem een neus voor de producten die klanten willen en hebben het mandaat om groot in te kopen, tenzij de winkelprijs boven de twintig euro ligt. “Soms is een fabriek maanden alleen voor Action aan het produceren”, stelt de ceo. “We nemen genoegen met weinig marge. En de organisatie is simpel.”
Reacties 0