HEMA wil in 2018 uitbreiden naar nieuwe markten. “Een Duitstalig gebied als Oostenrijk of Zwitserland zou voor ons zeker interessant zijn”, zegt ceo Tjeerd Jegen in VG Visie.
Internationale expansie is een van de drie pijlers die HEMA voor de komende jaren heeft benoemd om te groeien. Tot nu toe lag de focus op de landen waar de retailer al actief is. HEMA heeft momenteel zo’n zevenhonderd winkels in zeven landen.
In eigen land komt HEMA dit najaar voor zijn vier grootste winkels, in Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht, met een compleet nieuw concept. “We willen veel meer doen aan personalisering en het opspelen van de belangrijkste afdelingen, zoals kleding en beauty”, zegt Jegen. Verder wordt extra geïnvesteerd om het restaurant ‘meer van deze tijd’ te maken en wordt de foodafdeling in die winkels naar de voorkant verplaatst.
Voor zijn overige winkels is HEMA dit voorjaar gestart met de ombouw naar het internationale concept. Daarmee transformeren die van ‘een boodschappenwinkel naar een winkel om te winkelen’, zegt de ceo. “Met name de productgroepen waar de klant verwend wordt, zoals kleding en cadeauartikelen, draaien twintig tot dertig procent plus in omzet.”
Margret Weber 15 dec, 22:54