Ook Nike onder de loep van Brussel

Ook Nike onder de loep van Brussel

De Europese Commissie start drie afzonderlijke onderzoeken naar de licentie- en distributiepraktijken bij Nike, Sanrio en Universal Studios. Dat heeft eurocommissaris Margerethe Vestager van Mededinging bekendgemaakt.

Vorige week werd al een formeel onderzoek geopend naar Guess. Het Amerikaanse kledingconcern zou retailers beperkingen opleggen voor het verkopen van kleding over de grens. Nike, Sanrio en Universal Studios zouden consumenten in de Europese Unie eveneens de toegang tot een breder aanbod en betere deals ontzeggen.

Het onderzoek richt zich op de licenties voor ‘sommige van ’s werelds meest bekende merken’. Zo is Nike de licentiegever van de merchandising van voetbalclub Barcelona, Sanrio van Hello Kitty en Universal Studios van Minions en Despicable Me. Het gaat daarbij om kleding, schoenen, telefoonaccessoires, tassen en speelgoed met afbeeldingen en teksten die alleen producenten met een licentie mogen maken. De drie bedrijven hebben mogelijk in exclusieve contracten met deze licentiehouders beperkingen opgelegd aan de verkoop online en over de grens.

De Europese Commissie concludeerde onlangs uit onderzoek dat meer dan tien procent van de retailers door hun distributieovereenkomst beperkt wordt in crossborder verkopen. De commissie heeft als doelstelling één digitale markt in de EU te realiseren.

Reacties

Laatste nieuws









RetailTrends