Steeds meer bezoekers van de Markthal geven er ook daadwerkelijk geld uit. Kocht in 2015 nog zo’n zeventig procent van de bezoekers iets in het Rotterdamse gebouw, vorig jaar was dat tachtig procent. Dat blijkt uit onderzoeksresultaten van Strabo, die algemeen directeur Hans van Tellingen deelt op RetailTrends.nl.
Bezoekers van de Markthal geven gemiddeld zo’n zeventien euro uit in de winkels, kramen en horeca. De weekomzet bedraagt gemiddeld 1,3 miljoen euro, de jaaromzet zo’n 63 miljoen euro.
De Markthal trekt wekelijks ongeveer 150 duizend bezoekers. Dat zijn acht miljoen bezoekers per jaar. Het aantal bezoekers is sinds de opening niet teruggelopen, stelt Van Tellingen. “Een aantal van acht miljoen bezoekers is vergelijkbaar met dat van een middelgrote binnenstad of een goed draaiend stadsdeelcentrum.” Datzelfde geldt volgens hem voor de bezoekeenheid (1,84 personen) en de gemiddelde bezoekduur, die meer dan drie kwartier bedraagt.
Van Tellingen deelt de cijfers als antwoord op een reeks negatieve publicaties over de Markthal. Zo noemde retailexpert Rupert Parker Brady de Markthal in februari nog ‘een chique vreetkeet’. Ook is er een conflict tussen ontwikkelaar Provast en eigenaar Klépierre en zijn een aantal gezichtsbepalende spelers vertrokken. Van Tellingen stelt echter dat het winkelcentrum ‘in essentie een groot succes is’. “De Markthal is een van de beste ontwikkelingen die de Nederlandse retail ooit heeft gezien.”
Lees op RetailTrends meer over het succes van de Markthal.
Reacties 0