Nederlandse supermarkten kunnen dit jaar rekenen op een recordomzet van 37 miljard euro. Vooral de groei van de onlinebestedingen draagt daaraan bij, stelt brancheorganisatie CBL.
Online boodschappen zullen dit jaar goed zijn voor drie procent van de totale supermarktomzet. Vorig jaar was dat twee procent. De groei komt volgens het CBL vooral van consumenten die al online winkelden, maar daar nu meer geld aan uitgeven. Ook het groeiende online aanbod speelt een rol.
Het CBL verwacht dat supermarkten een steeds groter deel van hun totale omzet online zullen behalen. Marktleider Albert Heijn verwacht binnen drie jaar een online omzetaandeel van vier tot zeven procent. GfK meldde eerder dat inmiddels een op de zeven huishoudens wel eens online boodschappen doet.
De totale supermarktomzet groeide in de eerste vijf maanden van dit jaar met 3,5 procent ten opzichte van diezelfde periode vorig jaar. Over heel 2016 bedroeg de omzet van de in totaal 4300 winkels 36 miljard euro.
Reacties 0