Amazon gaat nauw samenwerken met Nike voor de verkoop van schoenen. Het sportmerk wordt nu nog via tussenpartijen verkocht, maar daar komt verandering in door deelname aan een ‘merkregistratieprogramma’, schrijft Bloomberg.
De nieuwe aanpak geeft Nike een grote hand in hoe zijn producten op Amazon worden verkocht en tevens een betere controle op nepartikelen. Daarnaast komt het sportmerk volgens analist Lindsay Drucker Mann van Goldman Sachs in direct contact met millennials, die steeds vaker bij Amazon shoppen.
Nike verkoopt al rechtsreeks via Amazon-dochter Zappos, maar nog niet via het moederbedrijf. Met deze stap volgt het Amerikaanse bedrijf het voorbeeld van grote concurrent Under Armour, die al direct via Amazon verkoopt.
De samenwerking kan mogelijk gevolgen hebben voor de verkopen van retailers, schrijft Het Financieele Dagblad. Zo ging de koers van onder meer Foot Locker na het nieuws flink omlaag. Datzelfde gold vorige week voor de koers van onder meer Ahold Delhaize, toen Amazon bekendmaakt supermarktketen Whole Foods over te nemen.
Reacties 0