Nieuwe reeks RetailDeals ophanden

Minister Henk Kamp van Economische Zaken sluit voor de derde keer RetailDeals met gemeenten. Met de 26 nieuwe overeenkomsten zijn er vanaf de start van de Retailagenda in totaal 110 RetailDeals afgesloten, waar meer dan 140 gemeenten bij betrokken zijn.

De nieuwe deals worden op 3 juli ondertekend tijdens het Zomercongres Retailagenda in het provinciehuis van Overijssel in Zwolle. Het is volgens het ministerie uniek dat alle 25 gemeenten in Overijssel inmiddels afspraken hebben gemaakt om samen met lokale winkeliers aantrekkelijke winkelgebieden te realiseren. “Om de centra toekomstbestendig te maken is een gezamenlijke aanpak van direct betrokkenen nodig en moeten stevige keuzes worden gemaakt die leiden tot compacte binnensteden met aantrekkelijke winkels”, aldus gedeputeerde Eddy van Hijum.

Afgelopen najaar werden de gemeentelijke RetailDeals al aangevuld met een provinciale variant, waar alle twaalf provincies hun handtekening onder hebben gezet. “Een aantal provincies gaan nu een extra stap zetten”, vertelt gedeputeerde Sander de Rouwe van de provincie Friesland. “Naast het bestaande gaan zij verder met een stappenplan om provincie breed georganiseerd te komen afspraken met alle gemeenten om leegstand terug te dringen.”

De Retailagenda is ruim twee jaar terug gelanceerd. Er wordt volgens voorzitter Marijke van Hees hard gewerkt om binnensteden en winkelcentra toekomstbestendig te maken, maar de uitdagingen blijven groot. Ze stuurde onlangs een brief aan toenmalig informateur Edith Schippers, waarin ze wees op het belang om de Retailagenda in het nieuwe kabinet voort te zetten.

Krimp zonder kramp in retail op 19 september in Amsterdam
Hoe maak je sterke winkelgebieden nog sterker? Hoe revitaliseer je zwakke winkelgebieden, hoe maak je ze compacter of transformeer je ze naar andere functies? Anders gezegd, hoe organiseer je de krimp zo dat iedereen er beter van wordt? Hoor het tijdens het event Krimp zonder kramp in retail, dat op 19 september wordt gehouden in Amsterdam. Klik hier voor meer informatie en aanmelding.

RetailTrends

Verrassend verpakken doe je zo

Extra waarde en de consument activeren: dat zijn de kenmerken die terugkomen...