Valory werkt aan een algoritme waarmee webwinkels de kans op retouren kunnen voorspellen voordat een bestelling wordt afgerekend. Online retailers kunnen hun retourkosten daarmee met zestig procent verminderen, stelt de Rotterdamse wetenschappelijke spin-off.
Wil je weten wat je koopt? kijk op deze sitehttps://t.co/LXEg0pUVGn
— Ewald Engelen (@ewaldeng) June 28, 2017
Valory maakt algoritmes die door wetenschappers worden ontwikkeld geschikt voor het bedrijfsleven. De afgelopen jaren hebben meerdere wetenschappers volgens het bedrijf gewerkt aan een oplossing voor de grote hoeveelheid pakketten die retour gaan. Het probleem schuilt volgens professor Felix Janszen van de Erasmus Universiteit Rotterdam in de afwijking tussen de verwachting van de consument en het te ontvangen product. De afwijkingen kunnen ontstaan in de aankoopfase, zoals kleurverschil of een verkeerde maat, of in de logistieke fase, waaronder schade aan het product of vertraging. “De totale kans op retour wordt bepaald door de gedragskenmerken van de consument plus de logistieke- en aankoopafwijkingen. Al deze kennis is in het algoritme verwerkt waardoor retailers hun logistieke proces intelligenter kunnen maken”, legt Janszen uit.
Met de zogenoemde Return Reducer kunnen webwinkels op individueel aankoopniveau voorspellen welke order gevoelig is voor retouren. Daardoor kunnen ze online shoppers bijvoorbeeld met een kortingsbon stimuleren om naar de fysieke winkel te gaan om alle producten te proberen, om te voorkomen dat er iets wordt teruggestuurd. “Dit soort interventies zijn effectiever voor de retailer en eindklant”, aldus Janszen.
Valory wil het algoritme de komende maanden in samenwerking met online retailers verder verbeteren.
Reacties 0