H&M beleeft moeilijk halfjaar in Nederland

H&M heeft zijn Nederlandse omzet in lokale valuta met drie procent zien afnemen in het tweede kwartaal. Over de eerste zes maanden van zijn gebroken boekjaar bedroeg de daling zes procent, blijkt uit donderdag gepubliceerde kwartaal- en halfjaarcijfers.

H&M zette in het tweede kwartaal omgerekend 208,8 miljoen euro om in ons land. Over de eerste zes maanden was dat 375,2 miljoen euro. In Zweedse kronen groeide de modeketen in het tweede kwartaal met één procent in Nederland, terwijl de krimp in de eerste zes maanden tot drie procent beperkt bleef. De fast fashionketen had op 31 mei 143 winkels in Nederland, twee minder dan bij het begin van dit jaar.

De totale omzet van H&M groeide in het tweede kwartaal met bijna tien procent tot 5,3 miljard euro. De nettowinst uit op 606 miljoen euro, eveneens tien procent meer dan een jaar eerder. Met name de webwinkel, die met een kwart groeide, droeg bij aan de groei. In sommige landen is de webwinkel naar eigen zeggen goed voor 25 tot dertig procent van de omzet, terwijl de winstgevendheid in lijn ligt met die van de fysieke winkels.

H&M groeide vooral in het Verenigd Koninkrijk, Scandinavië en Oost-Europa. De retailer spreekt van ‘uitdagende omstandigheden’ in verschillende van zijn top tien-markten. Naast Nederland daalde de omzet, gekeken naar lokale valuta, ook licht in Duitsland en Zwitserland.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

RetailTrends


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!