Vaste klanten van de IGA-supermarkt in Sydney moeten na de metamorfose even met hun ogen geknipperd hebben. Was dit nog steeds hun lokale super, of is er een Europese foodhal voor in de plaats gekomen? Van allebei een beetje, legt moederconcern Romeo's Retail uit. De winkel moet tegelijkertijd tegemoetkomen aan de behoeften van de lokale shoppers en 'de klantervaring van een eigentijdse versmarkt' bieden.

Het nieuwe jasje van de tweeduizend vierkante meter grote supermarkt is geïnspireerd door de Europese foodhallen. Zo zijn er aparte eilanden voor kaas, verse groenten en fruit en is er een slager met droogruimte. Ook verse bloemen horen bij het aanbod, inclusief een klassieke driewielige Italiaanse Apelino, om het marktgevoel nog wat te versterken. 

Iedere afdeling heeft zijn eigen kleurschema, afgestemd op het aanbod. De vloer bestaat uit een combinatie van vinyl met een print van straatkeien en hout, om het gevoel van een buitenmarkt op te roepen. 

IGA wil met zijn nieuwe stijl supermarkt de concurrentie van zowel lokale als internationale spelers het hoofd bieden, zegt eigenaar Joseph Romeo. Hij wijst onder meer op Amazon, dat onlangs Whole Foods overnam en volgens experts ook best eens een Australische supermarktketen zou kunnen kopen. "De concurrentie in het volle retailveld is groter dan ooit", aldus Romeo.