Ook Maxeda wil schulden herfinancieren

Ook Maxeda wil schulden herfinancieren

Doe-het-zelfconcern Maxeda wil zijn schulden herfinancieren met een obligatie-uitgifte van 475 miljoen euro. Het moederbedrijf van onder meer Praxis en Formido gebruikt dat bedrag samen met het geld in kas om zijn bestaande schuld af te lossen.

Maxeda had aan het eind van afgelopen boekjaar voor 484 miljoen euro aan leningen openstaan, waarvan het grootste deel tot 2019 doorloopt. Het concern mikt voor de nieuwe financiering voor een looptijd tot 2022. Bovendien ligt de rente naar verwachting lager dan bij de bestaande leningen, waar vorig jaar 6,9 procent over betaald moest worden.

De plannen van Maxeda vallen gelijktijdig met die van HEMA, dat zijn schulden wil herfinancieren met een obligatie-uitgifte van 760 miljoen euro. Eerder deze maand bleek al dat de doe-het-zelfwinkels van Maxeda vorig jaar goed waren voor een winst van acht miljoen euro. De omzet liep iets op tot 1,4 miljard euro.

Maxeda telt in totaal 389 winkels, waarvan iets meer dan de helft in Nederland staan. Het concern is momenteel eigendom van een groep investeringsbedrijven, waaronder KKR en Alpinvest.

Reacties 1


Ton Bos 12 jul, 11:32

Wat een belabberde situatie! Zoveel winkels, zoveel omzet, zo weinig winst, zoveel schulden...... Met welk toekomstperspectief treed je dan de nieuwe financierders tegemoet? En welk perspectief heb je franchisenemers te bieden? Terugkijkend op de gang van zaken in de laatste 10 jaar, de vele managementwisselingen etc, is het moeilijk vol te houden dat de resp eigenaren hun werk goed gedaan hebben. Het bedrijf is een fractie waard vergeleken met de schattingen ttv de overname van VendexKBB. Het geeft te denken dat kennelijk niemand grote trek heeft in de overname van de nr 2 in de Benelux. Vergeleken met de integrale winstgevendheid en de forse diepteinvesteringen die voortdurend plaatsvinden bij Intergamma, is mbt Maxeda DIY sprake van een schrijnende situatie!

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!