Met de groei van m-commerce schieten ook apps als paddenstoelen uit de grond. Retailers houden het vaak niet bij één mobiele applicatie, terwijl niet-retailers toepassingen introduceren die niet zouden misstaan bij grote winkelketens. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van drie apps die meer dan de moeite waard zijn. Deze week apps van RobinFood, WeChat en L'Oréal.
RobinFood
Ook België heeft nu zijn eigen NoFoodWasted, zij het nog op wat kleinere schaal. De Brusselse startup RobinFood biedt voedingsmiddelen die dreigen over te blijven in winkels aan via een app, schrijft Knack. Daarmee wil het bedrijf voedselverspilling tegengaan. Belgen gooien per persoon zo'n 25 kilo voedsel per jaar weg.
RobinFood richt zich op lokale winkeliers. Het platform biedt hen de mogelijkheid promoties van twintig procent of meer op producten die de houdbaarheidsdatum naderen te geve. Gebruikers kunnen dat zien via de app en vervolgens naar de winkel gaan. Op basis van geolocatie zien zij alleen de promoties binnen een redelijke afstand van waar zij zich bevinden. Duurzame voedingswinkels Färm en Sequoia hebben zich al aangesloten. De komende maanden hoopt het platform een groot aantal andere winkels aan te sluiten.
WeChat
Alibaba is niet de enige Chinese internetgigant die zich zijdelings met fysieke retail bemoeit. Ook Tencent, de eigenaar van chatapplicatie WeChat, ziet mogelijkheden op dat terrein. Zo test het in China een self-checkout in verschillende supermarkten met WeChat Pay. Klanten die de WeChat-app hebben, kunnen in verschillende supermarkten een QR-code op producten scannen, en die vervolgens direct afrekenen. Op de eerste dag dat deze optie beschikbaar was, betaalde naar eigen zeggen 75 procent van de klanten al op deze manier. De optie is onderdeel van WeChats 'mini programs', kleine applicaties met verschillende functies binnen de app, die niet apart hoeven te worden gedownload.
De invloed van WeChat Pay blijft niet beperkt tot China. Deze week werd bekend dat betaaloperator Wirecard het voor Europese retailers mogelijk gaat maken om betalingen via de applicatie te accepteren. De app krijgt steeds meer voet aan de grond in Europa en ook in Nederland. Zo voegde betaalbedrijf Adyen WeChat Pay eind vorig jaar al toe aan zijn platform.
L'Oréal
Augmented reality-apps rond make-up, er kunnen er niet genoeg van zijn. Vorige week besteedden we in deze rubriek nog aandacht aan een applicatie van valsewimpermerk Battington. L'Oréal heeft nu een app gelanceerd waarmee de collecties van zijn verschillende merken in augmented reality beschikbaar worden. De app heet YouCam Makeup en is ontwikkeld in samenwerking met Perfect Corp.
Gebruikers kunnen de producten virtueel uitproberen, maar krijgen ook productinformatie en kunnen ze bovendien direct via de app aanschaffen. De app is ook te gebruiken in L'Oréal-winkels en shop-in-shops, waarmee het beautymerk de offline en online ervaring wil verbinden. De beautyspeler ziet augmented reality als 'key features' in de moderne klantreist. "Deze diensten maken onze klanten blij en verhogen de conversie van onze merken", aldus chief digital officer Lubomira Rochet.
Reacties 0