Sligro zoekt partner voor ‘te klein’ Emté

Sligro zoekt partner voor ‘te klein’ Emté

Sligro wil zijn supermarkten van Emté niet verkopen. Het foodconcern gaat in plaats daarvan op zoek naar een partnership, om het ‘gebrek aan schaalgrootte te compenseren’. Dat laat Sligro weten in een toelichting op zijn halfjaarcijfers.

De Emté-winkels die zijn omgebouwd naar het 3.0-concept laten weliswaar omzetgroei zien, maar onvoldoende om de kosten van de ombouw en de nieuwe formule-elementen te compenseren. De komende maanden wordt de ombouw van vier winkels nog afgerond, maar daarna wordt de operatie gepauzeerd. ‘Dat geeft ons de gelegenheid te concentreren op verbetering van de winstgevendheid en verdere optimalisatie van de formule’, zo schrijft het foodbedrijf.

Een zelfstandige toekomst voor Emté is volgens Sligro ‘niet langer de beste strategie’. Met het ‘bescheiden marktaandeel’ van 2,5 procent, wordt het naar eigen zeggen steeds moeilijker om de veranderende markt bij te benen. De komende maanden wil Sligro in gesprek met potentiële partners en de invulling van zo’n samenwerking concreet vaststellen.

De netto-omzet van Emté nam in het eerste half jaar met 0,5 procent toe ten opzichte van 2016, terwijl de identieke omzet met 0,3 procent daalde. De 3.0-winkels zijn, de sluitingsweken voor de ombouw buiten beschouwing gelaten, goed voor een like-for-like groei van 1,5 procent. De vergelijkbare omzet van de 2.0-vestigingen daalde juist met 0,1 procent. Verder daalde het bedrijfsresultaat voor amortisatie met één miljoen euro, tot zes miljoen.

Eerder deze maand werd bekend dat Jumbo samen met Coop een bod zou hebben uitgebracht op Emté, dat door Sligro werd afgewezen. Ook Plus en Jan Linders lieten weten interesse te hebben in een aantal supermarkten. 
 

Reacties 1


Seb Seb 20 jul, 15:25

Volgens De Financiële Telegraaf realiseert Sligro jaarlijks 15 tot 20 miljoen euro in synergiekosten.

Jumbo / Coop heeft een bod van tussen de 200 en 300 miljoen over voor Emté. Wat zou inhouden dat Sligro nog ruim 10 jaar Emté moet aanhouden om de besparingen op synergie te doen renderen. Terwijl investeringen in de formule noodzakelijk is.

Ik vrees dat de aandeelhouders niet zullen meegaan in dat verhaal. Op zowel korte als lange termijn is een desinvestering een logischere keuze, met die opbrengst kan Sligro verder expanderen in België.

Sligro lijkt te opteren om groot franchiser te worden van een bepaalde formule, waarschijnlijk met een partner binnen Superunie. Maar daardoor zullen ook de synergievoordelen afnemen.

Wordt echt een no-go.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!