De Consumentenbond heeft bij de Reclame Code Commissie een klacht ingediend tegen luchthaven Schiphol. De aanleiding zijn de ‘misleidende’ claims over belastingvrij winkelen.

Passagiers wordt volgens de bond voorgehouden dat winkeliers de btw betalen van reizigers binnen de EU, terwijl dit niet klopt en bovendien niet is toegestaan. Ook blijken ‘special offers’ niet goedkoper te zijn dan in lokale winkels, terwijl dat wel beweerd wordt. Onderzochte producten bleken juist tot vijftig procent duurder te zijn, terwijl Schiphol de laagste prijs zegt te garanderen. Ook de claim dat vertrekkende passagiers geen btw betalen over luxegoederen, bleek gezien de prijzen niet te kloppen.

De Consumentenbond stuurde dit voorjaar mystery shoppers naar de luchthaven. Anderhalf jaar geleden deed de bond dat ook, wat toen eveneens leidde tot een klacht bij de Reclame Code Commissie. Schiphol heeft zijn claims over taxfree winkelen inmiddels deels aangepast. Zo wordt niet meer beweerd dat de See Buy Fly-winkels de btw voor de klant betalen. De Reclame Code Commissie doet binnen enkele weken een uitspraak.