‘Schiphol misleidt met claims taxfreewinkels’

‘Schiphol misleidt met claims taxfreewinkels’

De Consumentenbond heeft bij de Reclame Code Commissie een klacht ingediend tegen luchthaven Schiphol. De aanleiding zijn de ‘misleidende’ claims over belastingvrij winkelen.

Passagiers wordt volgens de bond voorgehouden dat winkeliers de btw betalen van reizigers binnen de EU, terwijl dit niet klopt en bovendien niet is toegestaan. Ook blijken ‘special offers’ niet goedkoper te zijn dan in lokale winkels, terwijl dat wel beweerd wordt. Onderzochte producten bleken juist tot vijftig procent duurder te zijn, terwijl Schiphol de laagste prijs zegt te garanderen. Ook de claim dat vertrekkende passagiers geen btw betalen over luxegoederen, bleek gezien de prijzen niet te kloppen.

De Consumentenbond stuurde dit voorjaar mystery shoppers naar de luchthaven. Anderhalf jaar geleden deed de bond dat ook, wat toen eveneens leidde tot een klacht bij de Reclame Code Commissie. Schiphol heeft zijn claims over taxfree winkelen inmiddels deels aangepast. Zo wordt niet meer beweerd dat de See Buy Fly-winkels de btw voor de klant betalen. De Reclame Code Commissie doet binnen enkele weken een uitspraak.
 

Reacties 1


Kees Lodders 3 mei, 16:49

Helemaal juist. Vroeger z'n twintig jaar geleden was het inderdaad Tax Free. Nu zijn de Eau de toilette bij de kruitvat of Etos vaak goed koper dan op Schiphol. Op de Duitse airports beheerd door Heinemann daar zijn de prijzen goed koper dan op Schiphol. Dus mijn advies is check de web site als je overstapt op een Duitse airport en koop daar je Tax Free artikelen. Je kan ook deze online bestellen en afrekenen als je het komt afhalen, het ligt klaar echt duits punktueel. Ik heb daar goede ervaring mee. Als je je zelf laat registreren krijg je voor je verjaardag altijd een voucher voor korting op de hele collectie op alle Duitse airports die een heel jaar geldig is . Schiphol zou hier iets van kunnen leren.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!