De Reclame Code Commissie heeft Schiphol op de vingers getikt over misleidende claims rond taxfree shoppen. Laagsteprijsgarantie mogen niet, omdat webwinkels goedkoper zijn. Dat blijkt uit een uitspraak van de Reclame Code Commissie, die De Telegraaf heeft ingezien.
De Consumentenbond diende een klacht in tegen de luchthaven omdat ‘special offers’ niet goedkoper zouden zijn dan in lokale winkels, terwijl dat wel beweerd wordt. Onderzochte producten bleken juist tot vijftig procent duurder te zijn, terwijl Schiphol de laagste prijs zegt te garanderen.
De bond stelde verder dat passagiers wordt voorgehouden dat winkeliers de btw betalen van reizigers binnen de EU, terwijl dit niet klopt en bovendien niet is toegestaan. Ook de claim dat vertrekkende passagiers geen btw betalen over luxegoederen, bleek gezien de prijzen niet te kloppen.
Schiphol ontkent dat klanten worden misleid. Zo wordt de term taxfree niet meer gebruikt bij de werving van klanten, zegt een woordvoerder. “We verwijzen duidelijker naar de voorwaarden, waarin staat dat webshops zijn uitgesloten van laagsteprijsgaranties.”
De uitspraak van de Reclame Code Commissie is nog niet openbaar, omdat beide partijen twee weken de tijd hebben om in beroep te gaan.
Reacties 0