Elf retailers in de fout met babyvoeding

Elf Nederlandse retailers, waaronder Albert Heijn en Kruidvat, overtreden de wet rondom marketing voor babyvoeding. Dat heeft de Reclame Code Commissie geoordeeld in zaken die door voedselwaakhond Foodwatch zijn aangespannen.

Foodwatch onderzocht bij twaalf grote aanbieders van zuigelingenvoeding of alle wettelijk verplichte informatie op hun website wordt vermeld. Bij circa de helft van de 151 producten van elf retailers bleken waarschuwingszinnen te ontbreken. Zo worden alternatieven voor borstvoeding verkocht zonder daarbij de wettig verplichte waarschuwing te vermelden dat borstvoeding beter is.

Behalve Albert Heijn en Kruidvat voldeden ook de websites van bol.com, Coop, De Online Drogist, Drogisterij.net, Jumbo, Koopjesdrogisterij, Plus, Quick4Kids en Wehkamp niet aan de wet. In een aantal gevallen zijn ook de producenten van de babyvoeding, Nutrilon en Bonbébé, veroordeeld.

Foodwatch spreekt van ‘alwéér een schrijnend voorbeeld van het falen van zelfregulering’. Onlangs stelde de voedselwaakhond al dat onder meer Jumbo, Jamin en Albert Heijn Amerikaanse importproducten in de schappen heben liggen waarvan de verpakkingsinformatie niet aan de Europese regels voldoet.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

RetailTrends


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!