De nieuwe catalogus van IKEA wordt ook bezorgd bij huishoudens met een nee/nee- of nee/ja-sticker op de brievenbus. Werknemers van PostNL hebben de boekjes namelijk voorzien van adresstickers met als aanhef ‘Aan de bewoner(s) van’, waardoor ze onder geadresseerde reclame vallen. Dat schrijft NRC.
De catalogi worden tussen 16 en 26 augustus bij in totaal 5,7 van de 7,7 miljoen huishoudens in Nederland verspreid. De adressen van niet-IKEA-klanten worden geselecteerd door Cendris Dataconsulting BV, een dochterbedrijf van PostNL. Dat doet het postbedrijf naar eigen zeggen vaker. “Het is een van de zakelijke oplossingen die wij aanbieden”, aldus een woordvoerder.
IKEA zegt zich er bewust van te zijn dat ook mensen een catalogus ontvangen, terwijl ze daar niet op zitten te wachten. Die mensen kunnen zich volgens een woordvoerder melden bij de klantenservice of Postfilter, een zelfreguleringsinitiatief van onder meer Thuiswinkel.org en grote postbedrijven waar ze zich kunnen afmelden voor geadresseerde reclame.
IKEA werkt voor het tweede jaar op deze manier samen met PostNL. De samenwerking wordt binnenkort geëvalueerd.
Reacties 0