Amazon verlaagt prijzen bij Whole Foods

Whole Foods verlaagt vanaf maandag structureel de prijzen van een flink aantal versproducten. Dat maakte de nieuwe eigenaar Amazon bekend, nadat duidelijk werd dat de overname op groen licht kan rekenen.

De prijsverlagingen passen volgens Amazon bij de visie van het betaalbaar maken van kwalitatieve en biologische producten voor iedereen. Onder meer bananen, zalm, eieren en rundvlees worden in prijs verlaagd. Amazon laat verder weten dat in de toekomst, als de ‘technologische integratie’ is voltooid, Amazon Prime het loyaliteitsprogramma voor Whole Foods-klanten zal worden. Prime-leden krijgen dan speciale aanbiedingen en andere voordelen bij de supermarktketen.

De aankondiging van de prijsverlagingen heeft ertoe geleid dat grote beursgenoteerde concurrenten hun aandeel flink zagen kelderen. Zo leverde Kroger 8,1 procent in. Sinds Amazon zijn bod op Whole Foods bekendmaakte, heeft die keten volgens Het Financieele Dagblad al meer dan een kwart van zijn beurswaarde verloren.

Zowel de Amerikaanse mededingingsautoriteit als de aandeelhouders van Whole Foods zijn akkoord met de overname. De deal betekent de grootste uit de geschiedenis van Amazon.
 

Reacties

Vooral Ahold Delhaize kan hier juist de vruchten van plukken, ja de beurskoers is onderuit gegaan, maar Whole Foods wordt door beleggers ook flink overschat. Het is in principe maar een kleine supermarktketen met voornamelijk rijke klanten en zonder grote A-merken. Terwijl Ahold Delhaize zich richt op meerdere lagen van de bevolking. Met Peapod heeft het bovendien ook nog eens één van de grootste online supermarkten / boodschappendienst in handen.

De vruchten die Ahold Delhaize kan meepikken is het simpelweg kopiëren van de Amazon innovaties bij de eigen winkels, dat scheelt een heleboel R&D. Peapod groeit bovendien mee door de toenemende populariteit rondom online boodschappen doen.

Wat mij vooral opvalt is dat in de media nergens wordt gerept over de grootste concurrent van Whole Foods: Trader Joe's. Deze dochter van Aldi mikt op een identieke doelgroep met een vergelijkbaar assortiment én prijzen. Ik denk vooral dat het daar heel veel pijn gaat doen.

Geplaatst door Seb Seb op 28 augustus 2017 om 09:05

Laatste nieuws

RetailTrends

Verrassend verpakken doe je zo

Extra waarde en de consument activeren: dat zijn de kenmerken die terugkomen...