De retailbestedingen op Schiphol dalen sinds 2012 jaarlijks met twee tot vier procent. Vernieuwing van het winkelaanbod en grootschalige renovatie moet die trend keren, schrijft Het Financieele Dagblad.

Op Schiphol opent donderdag de vernieuwde Holland Boulevard, met onder meer restaurants, museumwinkels en een bibliotheek. De horeca-inkomsten zitten nog in de lift, maar de uitgaven aan onder meer elektronica en parfum dalen. “Retail heeft het lastig, ook op Schiphol”, zegt cco André van den Berg van de luchthaven. 

De oorzaken van de teruglopende omzetten zijn deels van tijdelijke aard, zoals de waardedaling van de pond voor Britse passagiers. Op langere termijn speelt onder meer de ‘minder unieke winkelbeleving’ op luchthavens een rol. Zo waren sommige luxemerken vroeger alleen op luchthavens te vinden, maar is dat nu niet meer het geval.

Er komt meer variatie in het winkelaanbod op Schiphol, verwacht Van den Berg. Zo zal de ‘klassieke indeling’ met winkels voor tabak, elektronica en parfum plaatsmaken voor winkels afgestemd op specifieke behoeftes. “Een reiziger op zonvakantie zoekt zonnecrème, maar ook een nieuwe luidspreker. Dat is een andere vraag dan de zakelijke reiziger.”

Bijna de helft van het bedrijfsresultaat van Schiphol bestaat uit de inkomsten uit parkeergelden en verkoop in de winkels en horecagelegenheden. Zonder die inkomsten is de luchthaven naar eigen zeggen niet zelfstandig financierbaar.