Schiphol wil daling winkelomzet keren

Schiphol wil daling winkelomzet keren

De retailbestedingen op Schiphol dalen sinds 2012 jaarlijks met twee tot vier procent. Vernieuwing van het winkelaanbod en grootschalige renovatie moet die trend keren, schrijft Het Financieele Dagblad.

Op Schiphol opent donderdag de vernieuwde Holland Boulevard, met onder meer restaurants, museumwinkels en een bibliotheek. De horeca-inkomsten zitten nog in de lift, maar de uitgaven aan onder meer elektronica en parfum dalen. “Retail heeft het lastig, ook op Schiphol”, zegt cco André van den Berg van de luchthaven. 

De oorzaken van de teruglopende omzetten zijn deels van tijdelijke aard, zoals de waardedaling van de pond voor Britse passagiers. Op langere termijn speelt onder meer de ‘minder unieke winkelbeleving’ op luchthavens een rol. Zo waren sommige luxemerken vroeger alleen op luchthavens te vinden, maar is dat nu niet meer het geval.

Er komt meer variatie in het winkelaanbod op Schiphol, verwacht Van den Berg. Zo zal de ‘klassieke indeling’ met winkels voor tabak, elektronica en parfum plaatsmaken voor winkels afgestemd op specifieke behoeftes. “Een reiziger op zonvakantie zoekt zonnecrème, maar ook een nieuwe luidspreker. Dat is een andere vraag dan de zakelijke reiziger.”

Bijna de helft van het bedrijfsresultaat van Schiphol bestaat uit de inkomsten uit parkeergelden en verkoop in de winkels en horecagelegenheden. Zonder die inkomsten is de luchthaven naar eigen zeggen niet zelfstandig financierbaar. 

Reacties

Bijzonder dat de factor 'See Buy Fly is duurder dan in de winkelstraten' niet zou meespelen?

Geplaatst door Seb Seb op 5 september 2017 om 13:42

"Een reiziger op vakantie zoekt een nieuwe luidspreker". Zal wel aan mij liggen, maar een luidspreker is toch wel het laatste wat ik op vakantie ooit nodig denk te hebben.

Geplaatst door Jan Janssen op 6 september 2017 om 10:14

@Seb, dat was precies mijn eerste gedachte, maar daar gaan ze natuurlijk niet op in, zou immers een soort anti-reclame zijn.

Geplaatst door Jan Janssen op 6 september 2017 om 10:16

@Jan Janssen is nogal struisvogelbeleid dan, je kop in de grond steken. Als de parfums en electronica écht goedkoper waren dan in de winkelstraten, zoals ze jaren de consument hebben doen geloven, dan zou die verkoop een stuk hoger liggen.

Het ontbreekt op Schiphol juist retail voor dingen die je écht nodig hebt en misschien vergeten bent om mee te nemen op vakantie. Merendeel van de reizigers zit totaal niet te wachten op dure merkwinkels maar zoekt Nivea zonnebrand (om maar iets op te noemen).

Ook horeca voldoet totaal niet aan de vraag, te weinig horecagelegenheden waar je rustig kunt zitten. Ook de kwaliteit van het eten is afgenomen en je zit er met honderden op een hoop, terwijl je door wachtenden wordt weggekeken omdat er geen plek is.

Geplaatst door Seb Seb op 6 september 2017 om 10:29

Laatste nieuws









RetailTrends