Picnic moet een schadevergoeding betalen aan Max Verstappen. De online supermarkt had geen lookalike van hem mogen gebruiken in een van zijn commercials, zo heeft de rechter woensdag bepaald.

Picnic plaaste een jaar geleden een filmpje online waarin een op Verstappen lijkende acteur boodschappen bezorgde. Daarmee speelde de app-only super in op een reclamecampagne van Jumbo, waarin Verstappen zelf een rol speelde. De rechter oordeelt dat Picnic het portretrecht van de Formule 1-coureur schendt. Ook weegt het belang van Verstappen om zich tegen het gebruik van zijn portret te verzetten volgens de rechter zwaarder dan het recht op vrije meningsuiting van Picnic. Verstappen moet zelf kunnen bepalen of hij zijn populariteit commercieel wil inzetten, aldus de rechtbank.

De hoogte van de schadevergoeding wordt later vastgesteld. Het management van Verstappen eiste 350 duizend euro, maar die claim vindt de rechter onvoldoende onderbouwd. Hij krijgt tot 18 oktober om de hoogte van de te betalen schadevergoeding te onderbouwen.

Picnic laat in een reactie weten zich te beraden op hoger beroep. De app-only super beschouwde de actie als ‘een ludiek filmpje, puur bestemd voor onze eigen medewerkers’. “We kunnen ons niet voorstellen dat de door hem geleden schade in de duizenden euro’s loopt”, aldus medeoprichter Michiel Muller. Hij had liever gezien dat de coureur op zijn voorstel was ingegaan om de kosten van de advocaten voor de rechtszaak aan een goed doel te doneren.